Over ons 2017-10-11T12:15:12+00:00

Waarom een elektrisch deel-auto programma?

E-carsharing groeit snel in de grote steden, maar er zijn inmiddels ook een aantal initiatieven in landelijke gebieden met kleine en middelgrote steden.

Met eCARSHARE.nl willen we aantonen dat het delen van elektrische auto’s overal kan werken, waarbij de meetbare resultaten en spin-off in kaart worden gebracht. eCARSHARE is begonnen als een pilot project van de gemeente Sittard-Geleen en is stapsgewijs gegroeid tot een deel-auto programma met landelijke dekking. eCARSHARE.nl is een 100% elektrisch deel-auto programma voor overheden, organisaties en bedrijven en hun medewerkers. eCARSHARE.nl werkt o.a. samen met Stichting Limburg Elektrisch en Stichting Brabant Elektrisch en is met medewerking van FIER Automotive en eCarConnect ontwikkeld. Op dit moment is eCARSHARE.nl op 25 locaties beschikbaar in Nederland.

De doelstellingen van het eCARSHARE deel-auto programma
  • Reductie lokale emissies, met name CO2, fijnstof en koolstofmonoxide

• Reduceren verkeersintensiteit

• Reduceren parkeerproblemen

• Ontwikkeling lokale werkgelegenheid

• Duurzame mobiliteit faciliteren en versnellen acceptatie e-mobility

• Stimuleren gedragsverandering op het gebied van mobiliteit

• Interesseren van overheden en investeerders voor verdere opschaling en continuïteit

eCARSHARE is mogelijk gemaakt dankzij ondersteuning van de gemeente Sittard-Geleen en de Provincie Limburg. De directe aanleiding voor de eCARSHARE pilot project waren de positieve resultaten uit de ‘e-carsharing feasibility study’, uitgevoerd in 2013 door ENEVATE en FIER Automotive in opdracht van Stichting Limburg Elektrisch met financiële ondersteuning van de Provincie Limburg en de Europese Unie (Interreg).